پنجشنبه 09 فروردین 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

بازدید خبرنگاران حوزه بورس و بازار سرمایه از شرکت پالایش نفت تهران

  • 30 دی 1401
  • 06:55
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 769 بازدید
  • Article Rating
بازدید خبرنگاران حوزه بورس و بازار سرمایه از شرکت پالایش نفت تهران

 

خبرنگاران بازار سرمایه در بازدیدی از پالایشگاه تهران به عنوان یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور در جریان تولید فرآورده‌های این مجموعه صنعتی در جنوب تهران قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران، به گفته حامد آرمان فر مدیرعامل این شرکت در حال حاضر روزانه حدود 7 میلیون لیتر بنزین پاک با گوگرد کمتر از 10 PPM، معادل حدود 7 درصد بنزین مصرفی کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود که طبق برنامه و با راه اندازی واحدهای در دست احداث کیفیت آن به استاندارد یورو 5 افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در این پالایشگاه روزانه 14 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 و یورو 5 تولید می‌شود که دارای کمترین میزان آلایندگی است.

مدیرعامل پالایشگاه تهران از پیشرفت 37درصدی پروژ افزایش کیفیت بنزین در این شرکت خبر داد و گفت:

حدود 50 درصد از سوخت‌ هواپیماهای کشور در پالایشگاه تهران تولید می‌شود و آزمایشگاه‌ شرکت با دارا بودن استاندارد 17025 به عنوان آزمایشگاه مرجع، وظیفه تطبیق محصولات تولیدی با استانداردهای مصوب بر عهده دارد.

آرمان فر ظرفیت تصفیه نفت خام این پالایشگاه را 250 هزار بشکه در روز عنوان کرد که از جنوب کشور و به وسیله خطو لوله به پالایشگاه منتقل شده و تبدیل به فرآورده‌های مختلف مانند بنزین هواپیما، بنزین خودرو، گازوئیل، نفت سفید، وکیوم باتوم و سایر فرآورده‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران اظهار داشت: ایران دارای 10 پالایشگاه است که 6 پالایشگاه در بورس حضور دارند. در حال حاضر 68.9درصد سهام شرکت پالایش نفت تهران متعلق به سهامداران عدالت، 3.7درصد مربوط به صندوق پالایش یکم، 5.3 درصد بانک تجارت و 14 درصد سایر سهامداران است.

همچنین در ادامه مرادی از کارشناسان مدیریت مالی و اقتصادی پالایشگاه تهران در گزارشی پیرامون چرخه سوخت در سال 2021 در دنیا و جایگاه ایران در این چرخه بیان داشت: تولید نفت خام دنیا به 4190 میلیون تن در سال می‌رسد که معادل 84 میلیون بشکه در روز است. تولید نفت در خاورمیانه روزانه 26 میلیون بشکه است و بزرگترین پالایشگاه‌های جهانی شامل ساینوپک چین با 5.5 میلیون بشکه در روز سپس اگزون موبیل، سی‌ان‌پی‌سی قرار دارند. در ایران هم روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در پالایشگاه‌های کشور فرآوری می‌شود.

مرادی به بیلان مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت تهران اشاره کرد و ضمن ارائه گزارشی کامل در این خصوص گفت: در حادثه آتش‌سوزی 12 خرداد 1400، محل نگهداری فرآورده‌های برگشتی دچار حریق شد که تلفاتی نداشت. پالایشگاه دو روز از وضع عادی خارج شد و بعد از دو روز به وضع عادی و تولید بازگشت و همه خسارات آن از شرکت بیمه دریافت شد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای زنجیره تولید فرآورده های با ارزش و کاهش تولید نفت کوره و دست یابی به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، به سرمایه‌گذاری 2 تا 3 میلیارد دلاری نیاز است.

در ادامه این نشست شانه‌ساز رئیس بهره برداری شرکت پالایش نفت تهران در پاسخ به پرسش های مطروحه خبرنگاران تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها از هیچ یک از استانداردهای فنی کوتاه نیامدیم. استانداردهای سخت‌گیرانه برای سلامت و بهداشت و جان کارگران در پالایشگاه به کار می‌گیریم. چون صیانت از جان کارکنان به عنوان بزرگترین سرمایه شرکت مهم ترین رکن کاری ماست. در کنار آن پالایشگاه باید مانند ساعت مرتب کار کند. به هیچ عنوان ذره‌ای از استانداردهای فنی کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: گازوئیل تولیدی قبل از راه اندازی واحدهای تصفیه هیدروژنی نفت گاز، حدود 14هزار PPM گوگرد داشت که این رقم در حال حاضر به 6PPM  رسیده است. گوگرد گازوئیل طی فرایندی جدا و تبدیل به گرانول می‌شود که به عنوان ماده اولیه به صنایع شوینده و بهداشتی و همچنین برای تولید کود شیمیایی و سموم کشاورزی و... استفاده می‌شود.

وی افزود: در پالایشگاه تهران دستگاه‌هایی برای سنجش آلودگی هوا قرار داده شده‌اند که به صورت برخط به سازمان محیط زیست گزارش می‌دهند که چه میزان از گازهای مضر SOX, NOX و مونوکسید کربن CO وارد هوا می‌شود.

به گفته شانه‌ساز با هر بار تعمیرات اساسی در پالایشگاه تجهیزات آن نوسازی می‌شود و انگار بخش جدید در پالایشگاه وارد مدار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه محصولی از فرآورده‌های پالایشگاه بیشترین ارزش افزوده را دارد، عنوان کرد: گازوئیل همیشه در رتبه اول ارزش افزوده قرار دارد.

به گفته شانه‌ساز گاز بسیار سمی سولفید هیدروژن طی فرایندی تبدیل به گرانول شده و برای صنایع کود و سم کشاورزی استفاده می‌شود.

شانه ساز گفت: حدود 85 درصد محصولات پالایشگاه به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تحویل داده شده و محصولات ویژه مانند وکیوباتوم و روغن و .. از طریق بورس کالا و انرژی  به فروش می رسانیم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.