جمعه 10 فروردین 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

راه‌اندازی مشعل شماره یک پروژه تصفیه گازوئیل در پالایشگاه اصفهان

  • 20 خرداد 1401
  • 10:05
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 813 بازدید
  • Article Rating
راه‌اندازی مشعل شماره یک پروژه تصفیه گازوئیل در پالایشگاه اصفهان

مشعل شماره یک طرح تصفیه گازوئیل با ظرفیت یک هزار تن در شرکت پالایش نفت (پالایشگاه) اصفهان با هدف تولید گازوئیل یورو ۵ عملیاتی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از شانا، با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان و پیمانکاران حاضر در پروژه، مقدمات ورود گاز طبیعی شبکه سراسری به پالایشگاه جنوبی انجام  شد و مشعل شماره یک این مجموعه با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در روز، به‌عنوان پیش‌نیاز راه‌اندازی واحد در سرویس قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، پیش از این نیز اتاق کنترل مرکزی طرح تصفیه گازوئیل به‌عنوان گام اساسی آغاز عملیات پیش‌راه‌اندازی این پروژه، افتتاح شده بود.

با اجرای این دو طرح و فراهم شدن مقدمات ورود گاز طبیعی شبکه سراسری به پالایشگاه جنوبی تا دو ماه آینده طرح تصفیه گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان به‌صورت کامل اجرایی می‌شود.

محسن قدیری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، در آیین راه‌اندازی مشعل شماره یک این مجموعه اظهار کرد: با وجود بدخواهی دشمنان جمهوری اسلامی و تلاش برای سیاه‌نمایی، کارکنان خلاق شرکت پالایش نفت اصفهان و پیمانکاران حاضر در این مجموعه، با همدلی و همکاری پروژه تصفیه گازوئیل را سرعت بخشیدند.

وی افزود: ان‌شاءالله با توجه به تکمیل فعالیت‌های پیش راه‌اندازی و متعاقب آن تکمیل فرآیندهای راه‌اندازی، دیگر واحدهای یوتیلیتی مورد نیاز نیز تا اواسط مردادماه امسال عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی جدید، نخستین محموله گازوئیل تصفیه‌شده طبق استاندارد یورو ۵ در آینده نزدیک در واحدهای تصفیه گازوئیل تولید خواهد شد.

با راه‌اندازی واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل یورو ۵ تولید و ۳۰۰ تُن گوگرد از گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان حذف خواهد شد و غلظت گوگرد در گازوئیل تولیدی این شرکت از ۶۰۰۰ PPM به کمتر از ۱۰ PPM  می‌رسد.

سودآوری این طرح برای شرکت حدود ۵.۹ هزار میلیارد تومان (در صورت تداوم نرخ‌های کنونی) در سال است.

با بهره‌برداری از این طرح به‌ازای تصفیه هر بشکه گازوئیل تولیدی ۷ دلار ارزش افزوده عاید شرکت خواهد شد. سود خالص پالایشگاه اصفهان با راه‌اندازی واحد تصفیه گازوئیل در مجموع ۲۶۳ میلیون دلار خواهد بود و هزینه‌های انجام‌شده برای اجرای این طرح ملی پس از چهار سال بازمی‌گردد.

طرح بزرگ تصفیه گازوئیل (سوخت دیزل) با سرمایه‌گذاری ۵۴۵ میلیون یورو و ۶۹ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریالی در حال راه‌اندازی مقدماتی در پالایشگاه اصفهان است.

شرکت پالایش نفت اصفهان (‌پالایشگاه اصفهان‌) وظیفه تأمین حدود ۲۵ درصد از سوخت کشور را به‌عهده دارد و بنزین و گازوئیل از محصولات اصلی این شرکت به‌شمار می‌آید، به‌طوری‌ که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تأمین می‌کند.

روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و چهار میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

ایـن شرکت با حدود ۳۰ نوع فرآورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده و ظرفیت آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.