جمعه 10 فروردین 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

تشریح فعالیت‌های منطقه‌ی چهار شرکت پالایش نفت تبریز

  • 12 مهر 1400
  • 11:07
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 2050 بازدید
  • Article Rating
تشریح فعالیت‌های منطقه‌ی چهار شرکت پالایش نفت تبریز

رئیس منطقه چهار شرکت پالایش نفت تبریز به تشریح فعالیت‌ واحدهای این منطقه پرداخت و آن را یکی از مهمترین واحدهای عملیاتی در کیفی‌سازی محصولات و صیانت از محیط زیست عنوان کرد.

محمد محمری در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص منطقه‌ی چهار اظهار کرد: منطقه‌ی چهار شرکت پالایش نفت تبریز بعد از واحد اختلاط روغن، جدیدترین و به‌روزترین واحد پالایشگاه است که با اراده‌ی مدیران ارشد سازمان و با همت نیروهای داخلی طراحی، نصب و راه‌اندازی شده و به بهره برداری رسیده است.

وی در رابطه با واحدهای این منطقه ادامه داد: این منطقه از دو واحد کاملا مجزا بنام‌های GPP و GHT و در راستای صیانت از محیط زیست و الزامات استانداردهای ISO۱۴۰۰۰۱ احداث شده است؛ سیستم‌های کنترلی این منطقه DCS و FIELD BUS شرکت یوکوگاوا و همچنین سیستم ESD آن از نوع PROSAFE همان شرکت بوده و یکی از بروزترین واحدهای پالایشی در ایران است.

وی افزود: واحد GPP از چهار قسمت NHT ،OCT ،CCR و B.Z تشکیل شده و هدف اصلی آن تولید بنزین با استاندارد Euro۴ است.

محمری خاطرنشان کرد: باتوجه به حساس بودن کاتالیست واحد اکتانایزر به سولفور و دیگر آلاینده‌ها، واحدی به نام NHT طراحی شده است که به عنوان گارد برای واحد OCT عمل کرده و کلیه ناخالصی‌های موجود در نفتای سنگین از جمله سولفور، نیتروژن، هالوژن‌ها، الفین و دی الفین‌ها، فلزات سنگین را تصفیه می‌کند.

وی گفت: هدف از فعالیت واحد اکتانایزر، تولید بنزین معمولی با درجه آرام سوزی بالا است، در این واحد عملیات آروماتیک‌سازی و تولید هیدروژن با خلوص بالا انجام شده و در راستای ذخیره سازی انرژی، تولید بخار آب ۶۰۰ پوند با استفاده از دمای دودکش کوره‌های واحد نیز انجام می‌شود.

وی در رابطه با واحد CCR یادآور شد: در واحد CCR، عملیات احیاء مداوم کاتالیست انجام می‌شود که کاتالیست واحد جهت کک‌زدایی به این بخش انتقال و پس از احیاء، دوباره به سیستم برمی‌گردد و نیازی نیست تا برای احیاء کاتالیست، واحد را از سرویس خارج کرد.

رئیس منطقه چهار شرکت پالایش نفت تبریز اضافه کرد: علاوه بر تولید بنزین، یکی از عمده ترین کارهای این واحد استخراج بنزن است تا بنزن را که ماده‌ای سمی، سرطان زا و عامل ایجاد بیماری تنفسی است، از بنزین جدا سازد.

وی در خصوص بنزن تولیدی این واحد بیان کرد: بنزن با خلوص ۹۹٫۹ استخراج و به پتروشیمی منتقل می‌شود تا در آنجا به عنوان خوراک جهت ساخت پلی‌استایرن و ABS استفاده شود.

وی با اشاره به ظرفیت این واحد گفت: این واحد قادر است تا ۲۰هزار بشکه یا ۳۱۶۸ مترمکعب در روز نفتای سنگین را تصفیه و به بنزین تبدیل کند. 

محمری در تشریح محصولات این واحد افزود: بنزین یورو چهار، گاز هیدروژن، گاز مایع،گاز سوخت پالایش، بنزن ،گاز ترش، آب ترش و بخار آب۶۰۰ پوند از محصولات واحد GPP هستند. 

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود در خصوص واحد GHP خاطرنشان کرد: هدف اصلی این واحد تولید گازوئیل براساس استانداردهای یورو است که این واحد در سال ۱۳۹۷ به چرخه تولید کشور وارد شده و قادر است تا روزانه ۳۰ هزار بشکه یا ۴۰۰۰ تن گازوئیل را تصفیه کند. 

وی ادامه داد: این واحد از دو قسمت تصفیه هیدروژنی و تصفیه توسط محلول آمین تشکیل شده است که میتواند ۱۳ هزار و۵۰۰ پی پی ام هیدروژن سولفور موجود در گازوئیل معمولی را به کمتر از ۱۰ پی پی ام تقلیل ‌دهد.

 رئیس منطقه چهار شرکت پالایش نفت تبریز در ارتباط با واحد آمین این منطقه متذکر شد: با توجه به تولید مقدار زیاد گاز ترش در این واحد، واحد آمین پالایشگاه جوابگو نبود لذا واحد آمین دیگری در بطن این واحد طراحی و به بهره برداری رسیده است تا گازهای ترش این منطقه را جدا سازی، شیرین سازی و به چرخه برگرداند و گازهای اسیدی تولید شده را نیز جهت تولید گوگرد به واحد SRP انتقال دهد.

 وی در خصوص محصولات تولیدی این واحد بیان کرد: گازوئیل تصفیه شده، برش نفتا، گاز سوخت پالایش، آب ترش و گاز اسیدی از محصولات واحد GHP هستند. 

وی همچنین گفت: به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، این منطقه توسط مهندسان خود پالایشگاه و نیروهای بومی نصب و راه اندازی شده است. 

محمری با تاکید به اهمیت این واحد از نظر زیست محیطی خاطرنشان کرد: عمده اهمیت این منطقه، از نظر زیست محیطی بوده و با توجه به ارزش افزوده گازوئیل تصفیه شده، برای شرکت سود آور است، اما سود آن در دراز مدت حاصل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مناطق پالایشی بطور مداوم از طرف سازمان محیط زیست در حال پایش هستند و در صورت رعایت نکردن استانداردهای لازم، جریمه‌های سنگینی از جانب این سازمان تحمیل خواهد شد.

وی در رابطه با تعداد کارکنان این بخش افزود: ۶۲ نفر در این منطقه مشغول هستند و در چهار شیفت کاری ۱۵ نفره به صورت شبانه روزی کار می‌کنند.

وی متذکر شد: مواد شیمیایی بکار رفته در واحد طبق دستورالعمل‌های واحد HSEQ و با رعایت الزامات زیست محیطی حمل، تزریق و استفاده می‌شوند لذا آموزش‌های لازم در این خصوص به کارکنان این منطقه داده شده است.

وی در پایان در ارتباط با امکان بروز نشت مواد هیدروکربنی در محیط، انفجار و آتش سوزی تاکید کرد: با توجه به نصب سیستم‌های آلارم اطفاء حریق F&G و همچنین وجود حسگرهای گازهای سمی در واحد، با به هشدار آلارم‌های مربوطه و با هماهنگی نیروهای زحمتکش ایمنی و آتش نشانی، در اسرع وقت جهت جلوگیری از هر نوع رخداد ناگوار نسبت به رفع اشکال اقدام می‌شود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.