پنجشنبه 09 فروردین 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز: شمال‌غرب کشور با تولید روزانه 3 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تحت پوشش قرار گرفت

  • 21 بهمن 1397
  • 15:04
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3653 بازدید
  • Article Rating
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز: شمال‌غرب کشور با تولید روزانه 3 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تحت پوشش قرار گرفت
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: هم اکنون کل شمال‌غرب کشور با تولید روزانه سه میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تحت پوشش قرار گرفته است و اگر پروژه‌های جانبی آن راه‌اندازی شود در پایان سال آینده 6 میلیون لیتر در روز تول...

شمال‌غرب کشور با تولید روزانه 3 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تحت پوشش قرار گرفت 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، غلامرضا باقری امروز در مراسم افتتاح دو پروژه جایگاه سوخت دومنظوره شهید کاظمی و رزت ارومیه اظهار کرد: طراحی شرکت پالایش نفت تبریز در سال 53 آغاز و در سال 57 راه‌اندازی شده که مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی بود.

وی تصریح کرد: امسال جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مصادف با دو 40 دیگر در پالایشگاه نفت تبریز بوده که یکی چهلمین سال بهره‌برداری از شرکت پالایش نفت تبریز و دیگری دستیابی به تولید 40 نوع محصول متنوع در این پالایشگاه است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز افزود: در طراحی اولیه، قادر بودیم هشت نوع فرآورده خاص سوختی تولید کرده و تا پیش از خصوصی سازی پالایشگاه نفت تبریز، تعداد محصولات تولیدی خود را به 13 محصول افزایش داده بود اما از سال 92 به این سو، توانست تولیدات شرکت را به 40 محصول از لحاظ تنوع ارتقاء دهد.

وی گفت: پالایشگاه نفت تبریز براساس سیاست‌های وزارت نفت، نخستین پالایشگاهی است که توانسته مجوز برند در حوزه تامین و توزیع بنزین و نفت گاز را کسب کند و در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه تبریز پس از یک ارتقاء که در سال 71 با تکیه بر توان داخلی رخ داد، به توانایی تصفیه 110 هزار بشکه در روز نفت خام و تبدیل آن به فرآورده‌ها افزایش یافته و هم اکنون ۷ درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور بر عهده این مجتمع پالایشی است.

باقری اظهار کرد: 90 درصد محصولات پالایشگاه تبریز در حوزه فرآورده‌های سوختی و 10 درصد نیز محصولات متنوع دیگر بوده و معادل پنج و نیم میلیون تن محصول در سال تولید می‌کند.

وی بیان کرد: در سال 92 به میزان حدود 50 درصد از سهام شرکت پتروشمی تبریز را پالایشگاه این شهر خریداری کرده و سهام‌دار عمده شرکت پتروشیمی تبریز است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: پالایشگاه تبریز از سال 92 به این سو بیش از 375 میلیون یورو طرح که عمدتا زیست‌محیطی بوده را به بهره‌برداری رسانده که یا کیفیت محصول خود را افزایش داده و یا واحدهای موجود خود را ارتقاء کیفی داده است که همگی در راستای آخرین الزامات و استانداردهای زیست محیطی بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه مهمترین و شاخص‌ترین پروژه‌ای که در سال 92 راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید پروژه بنزین‌سازی و تولید بنزین پاک بود، اظهار کرد: در این رابطه روزانه یک و نیم میلیون لیتر در تبریز و اطراف آن به عنوان کلان‌شهر آلوده، محصول فوق را عرضه کرده و سبب افت شدید شاخص‌های آلودگی شده است.

باقری بیان کرد: پس از آن پروژه‌های دیگر زیست‌محیطی انجام یافت و گرانول‌سازی گوگرد، تولید روغن پایه و روغن‌های روانساز انجام شد به طوری که پالایشگاه تبریز نخستین پالایشگاهی است که روغن پایه گروه دو را در کشور توانسته تولید کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، این مجتمع پالایشی نخستین پالایشگاهی است که طرح جمع‌آوری و تصفیه گازهای ارسالی به سیستم مشعل خود را در قالب مکانیسم CDM کنوانسیون کیوتو  احداث کرده به طوری که به تبع بهره برداری از آن نام جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ثبت شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به اینکه امسال در این شرکت دو اتفاق مهم رخ داده است گفت: یکی افزایش تولید بنزین یورو چهار بوده یعنی در دهه فجر امسال سه میلیون و 200 هزار لیتر در روز بنزین پاک تولید شده و به عبارتی کل بنزین شرکت پالایش نفت تبریز نیز یورو چهار شده است که طبیعتا در مراکز استان‌های مجاور مثل ارومیه عرضه می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین اتفاقات امسال، تولید گازوئیل یورو پنج با 70 میلیون یورو اعتبار بوده که با پروژه‌های جانبی آن به 100 میلیون یورو افزایش یافت و ویژگی آن،  تولید گازوئیل با گوگرد کمتر از 10 جزء در میلیون است در حالی که گازوئیل معمولی هفت هزار جزء در میلیون حاوی گوگرد است.

باقری گفت: هم اکنون کل شمال‌غرب کشور با تولید روزانه سه میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تحت پوشش قرار گرفته است البته این تمام توان نیست و برخی پروژه‌های جانبی نیز دارد که اگر راه‌اندازی شود در پایان سال آینده 6 میلیون لیتر در روز تولید گازوئیل یورو 5 انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت پالایش نفت تبریز با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارومیه همکاری فوق‌العاده‌ای دارد که جای تقدیر است چون به مردم خود ارزش و احترام خاصی قائل بوده و خواهان خدمات‌رسانی با بهترین کیفیت هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز بیان کرد: در ایام دهه مبارکه فجر امسال، سه پروژه جایگاه عرضه سوخت تحت برند این شرکت در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید که نخستین آن در خوی افتتاح شد و دومین جایگاه عرضه سوخت شهید کاظمی ارومیه و سومین آن رزت ارومیه بود.

وی افزود: با توجه به اینکه این شرکت تولیدکننده بهترین کیفیت روغن بوده و بزودی عرضه خواهد شد، در نظر دارد از طریق جایگاه‌های عرضه سوخت منتخب، محصولات روغن موتور خود را به دست مردم شریف برساند که از با نام روغن آریا تی زورک پالایشگاه تبریز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجموعه جایگاه دو منظوره شهید کاظمی ارومیه در مساحت چهار هزار متر مربع عرصه و دو هزار و 500 متر مربع زیربنا با مجوز اداره کل محیط زیست احداث شده است.

این پروژه که برای آن 55 میلیارد ریال صرف شده برای 14 نفر ایجاد اشتغال کرده و با راه‌اندازی کارواش، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی آن برای 10 نفر دیگر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

جایگاه سوخت رزت ارومیه نیز در 400 متر مربع با اعتبار 2.2 میلیارد تومان راه اندازی شده و 20 نازل بنزین و 10 نازل نفت و گاز داشته و 65 امین جایگاه سوخت در ارومیه و 80 امین در جایگاه در شهرستان ارومیه بوده و برای 12 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد کرد.

 

منبع : خبرگزاری فارس 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.