جمعه 07 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

قطع وابستگی به خارج از کشور با تلاش متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس

  • 07 بهمن 1397
  • 15:50
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3913 بازدید
  • Article Rating
قطع وابستگی به خارج از کشور با تلاش متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس

تولید اسید کلریدریک صنایع پالایشگاهی برای نخستین بار در کشور 


با تکیه بر توان و تخصص داخلی برای نخستین بار در کشور اسید کلریدریک (HCL) با مشخصات خاص جهت صنایع پالایشگاهی در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، با تلاش کارکنان پالایشگاه نفت بندرعباس اسید کلریدریک با خلوص و فشار بالا که مورد استفاده صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی ها می باشد و تا پیش از این از خارج کشور تامین می شد، در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید گردید.
بر اساس این گزارش با توجه به آماده سازی واحد های جدید طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس، از اسید کلریدریک برای راه اندازی بخش ایزومر سازی واحد ایزومریزاسیون استفاده می شود. 
در همین رابطه مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: دستیابی به این موفقیت علاوه بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تامین اسیدکلریدریک، موجب صرفه جویی اقتصادی و تسریع در اجرای فرآیندهای پالایشگاهی می شود.
مهندس نامور افزود: بخش ایزومرسازی یکی از بخشهای مهم و حساس واحد ایزومریزاسیون است و محصول اصلی آن، ایزومریت(Isomerate) به عنوان یکی از اجزای اصلی تولید بنزین با استاندارد یورو 5 بوده و مهمترین مرحله در آماده سازی این بخش پیش از استفاده از کاتالیست در راکتورهای آن، مرحله شستشو با اسیدکلریریک ( ACIDIZING) است.
گفتنی است با توجه به حساسیت و ارزش بالای کاتالیست، از عملیات اسیدایزینگ برای از بین بردن زنگار و اکسیدهای موجود روی سطح داخلی راکتور و مسیرهای ارتباطی برای محافظت از کاتالیست استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان این که اسید کلریدریک مصرفی صنایع پالایشگاهی دارای خلوص و فشار بالا است افزود: اسید کلریدریک با ویژگی و استانداردهای لازم در کشور تولید نمی شود و در آسیا تنها کشورهای چین و هند تولید کننده آن محسوب می شدند که با همت و تلاش متخصصان توانمند و مبتکر این شرکت این ماده برای نخستین بار در کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس نیز به تولید رسیده است.
مهندس نامور با اشاره به اینکه این شرکت روزانه ظرفیت تولید 500 کیلوگرم اسید کلریدریک دارد تصریح کرد: با راه اندازی سامانه تولید اسید کلریدریک، فرآیند اسید ایزینگ واحد ایزومر سازی که قرار بود در مدت 21 روز انجام شود در مدت 8 روز به پایان رسید.
وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر تنها شرکت پالایش نفت بندرعباس است که در کشور اسیدکلریدریک مناسب واحد های ایزومریزاسیون را تولید می کند گفت: با توجه به محدودیت زمانی برای راه اندازی واحد ایزومریزاسیون و تولید بنزین با کیفیت، با حضور تیم 50 نفره از متخصصان پالایشگاه، طراحی و دستیابی به محصول در مدت سه هفته و بدون سرمایه گذاری انجام شد.
مدیر پروژه تولید اسید کلریدریک شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز گفت: پیش از این مقرر بود به منظور آماده سازی بخش ایزومر سازی واحد ایزومریزاسیون، 10 تن اسیدکلریدریک به ارزش 400 هزار یورو از خارج از کشور فراهم شود که تامین کننده مربوطه اعلام کرد تامین محموله در اردیبهشت سال آینده امکانپذیر خواهد بود.
مهندس موسوی بیان داشت: با توجه به لزوم بهره برداری هر چه سریعتر از واحدهای جدید و تنگناهای عملیاتی، یک کارگروه هم اندیشی از بخشهای عملیات و مهندسی پالایش به منظور بررسی راهکارهای جایگزین تشکیل شد که با بررسی ظرفیتهای موجود در پالایشگاه فرآیند تولید اسیدکلریدریک برنامه ریزی،  طراحی و اجرا  گردید.
وی افزود: با توجه به این که تا پیش از این مشابه فرآیند تولید اسیدکلریدریک با مشخصات فنی مورد نیاز صنایع پالایشی در کشور انجام نشده، فرآیند طرح ریزی شده در پژوهشگاه نفت مورد آزمایش قرار گرفت و با توجه به نتایج قابل قبول، اجرای فرآیند در پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.
مدیر پروژه تولید اسید کلریدریک شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: متخصصان این شرکت با عملیاتی کردن فرآیند طرح ریزی شده با استفاده از امکانات و ظرفیتهای پالایشگاه با طراحی دو راکتور، یک مبدل، ماده شیمیایی پرکلرواتیلن و هیدروژن تحت شرایط تعریف شده موفق به تولید اسید کلریدریک با خلوص 9/99 درصد شدند.
مهندس موسوی افزود: صرفه جویی در زمان، صرفه جویی های اقتصادی و ارزی، جلوگیری از خطرات زیست محیطی با حذف کپسولهای حامل اسید کلریدریک و افزایش کیفیت و ایمنی از جمله مزایای اجرای این طرح در پالایشگاه بندرعباس است.
وی بیان داشت: تا پیش از این اسید کلریدریک از خارج کشور با کپسولهای 37 کیلوگرمی تهیه می شد که علاوه بر مخاطرات زیست محیطی از نظر ایمنی دارای خطرات کاربری و مشکلات مربوط به انباشت کپسول نیز وجود داشت.
به منظور رعایت الزامات زیست محیطی در سالهای اخیر و محدود شدن میزان ترکیبات آروماتیکی موجود در بنزین، فرآیند ایزومریزاسیون به عنوان یکی از گزینه¬های مطلوب پالایشگاهها مطرح شده است. این واحد از دو ﺑﺨﺶ اصلی پیش ﺗﺼﻔﯿﻪ هیدروژنی ﻧﻔﺘﺎي سبک(LNHT) و همچنین بخش ایزومری¬سازی تشکیل شده است.

 

منبع : روابط عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس

    

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.