شنبه 01 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

ایستگاه جدید تقلیل فشار گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس آماده بهره برداری

  • 09 دی 1397
  • 14:45
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3675 بازدید
  • Article Rating
ایستگاه جدید تقلیل فشار گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس آماده بهره برداری


ایستگاه جدید رفع آلودگی و تقلیل فشار گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس با پایان مراحل ساخت و آماده سازی در آستانه بهره برداری است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت؛ با تلاش متخصصان پالایشگاه بندرعباس، ایستگاه جدید رفع آلودگی و تقلیل فشار گاز این پالایشگاه به منظور تامین ایمن گاز طبیعی مورد نیاز، طراحی، ساخته و آماده بهره برداری است.
بر اساس این گزارش از گاز طبیعی که از طریق خط لوله از منطقه گورزین قشم و سرخون بندرعباس تهیه می شود به عنوان سوخت در برخی واحد های عملیاتی و توربین های گازی و همچنین به عنوان عایق جلوگیری کننده از نفوذ هوا در بخش مخازن استفاده می شود. 
رئیس مهندسی عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت:  با توجه به راه اندازی واحد های جدید در طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت و طرح های توسعه آتی پالایشگاه و افزایش نیاز به گاز طبیعی و همچنین اشکالاتی که ایستگاه قدیمی تقلیل فشار گاز داشت و همچنین آلودگي بالاي خط لوله گاز هفتم که در یکسال گذشته تامین کننده گاز صنایع غرب بندرعباس و از جمله پالایشگاه بود، سبب آسیب های بسیار جدی و پرهزینه ای به تجهیزات پالایشگاه مانند توربین های گازی، شیرآلات، رگولاتورها و شیرهای کنترل واحدهای عملیاتی و خطوط لوله انتقال گاز شد و در همین راستا، ساخت ایستگاه جدید در دستور کار قرار گرفت.
مهندس جمالی افزود: ایستگاه جدید رفع آلودگی و تقلیل فشار گاز 200 هزار متر مکعب در ساعت ظرفیت دارد و همه مراحل آن شامل طراحی، خرید و ساخت تجهیزات، نصب و راه اندازی با وجود محدودیت ها در تامین برخی قطعات مانند رگولاتورها، شیرهای قطع کن ( SHUTT OFF VALVE) و شیرهای اطمینان ( RELIEF VALVE ) در مدت 10 ماه اجرا شد.
وی بیان داشت: طراحی ایستگاه در بخشهای فرآیند، مکانیک، برق، ابزاردقیق و ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات و همچنین اجرای لوله کشی، فونداسیون و نصب و مونتاژ کلیه تجهیزات و انجام آزمایشهای لازم با تلاش و نظارت کامل متخصصان پالایشگاه انجام شد.
رئیس مهندسی عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس در رابطه با ویژگیهای ایستگاه جدید گفت: این ایستگاه شامل دو بخش فیلتراسیون و تنظیم کننده فشار است که در بخش فیلتراسیون، بر خلاف ايستگاه قديم كه تنها داراي فيلتر خشك بود، داراي سه مرحله فيلتر است كه با عبور گاز از آنها ضمن حذف ذرات مایع، ذرات جامد موجود در گاز نیز تا اندازه 5 ميكرون حذف می شود. 
مهندس جمالی با اشاره به این مطلب که در بخش تنظیم کننده فشار نیز فشار گاز از  PSI1050 به فشار مطلوب PSI 470 تقلیل می یابد افزود: این بخش شامل سه مسیر (RUN) مجزا هر يك به ظرفيت 100 هزار متر مكعب در ساعت است، به گونه اي كه دو مسیر در سرويس بوده و مسیر سوم به صورت آماده باش و یدکی در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: هر يك از مسیرها شامل یک شیر قطع کن  (SHUTT OFF VALVE) و یک شیر اطمینان (RELIEF VALVE) براي ايمني و دو عدد رگولاتور است كه يك رگولاتور بصورت فعال در مسیر عمل می کند و ديگري بصورت مانيتور در مسیر قرار دارد.
رئیس مهندسی عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: از قابلیتهای بارز این سیستم رگولاتور، تنظیم فشار مسیر به وسیله رگولاتور مانیتور در صورت ایجاد اشکال در رگولاتور فعال و قبل از در سرویس قرار گرفتن اتوماتيك مسیر یدکی است.  

 

منبع : روابط عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.