جمعه 10 فروردین 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

صیانت از محیط زیست از اهداف واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه بندرعباس 

  • 09 دی 1397
  • 14:28
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3015 بازدید
  • Article Rating
صیانت از محیط زیست از اهداف واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه بندرعباس 


جلوگیری از انتشار سالانه 7 میلیون تن اکسید گوگرد به محیط 
با بهرهبرداری از واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز در پالایشگاه نفت بندرعباس، سالانه از انتشار 7 میلیون تن اکسید گوگرد در محیط جلوگیری شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت؛ واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز، از واحدهای جدید پالایشگاه بندرعباس در طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز است که در آبان 97 به   بهرهبرداری رسید و موجب تولید روزانه 15 میلیون لیتر نفت گاز مطابق با استاندارد یورو 4 در این پالایشگاه شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت  بنزین و نفت گاز، حفاظت و صیانت از محیط زیست است گفت: راه¬اندازی واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز و تولید محصول با کیفیت، موجب بازیافت سالانه 35 هزار تن گوگرد جامد گردیده است که در نتیجه آن از انتشار حدود 7 میلیون تن در سال آلاینده اکسید گوگرد (SOx) در هوا جلوگیری می شود.
مهندس هاشم نامور افزود: یکی از مهمترین شاخصهای سنجش آلایندگی برای سوختهایی مانند نفت گاز(گازوئیل)، میزان گوگرد موجود در آن است که در واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز، میزان گوگرد از 10 هزار PPM به کمتر از 50   PPM کاهش یافته است.
وی افزود: بجز گوگرد ترکیبات سایر عناصر مانند اکسیژن و نیتروژن و همچنین برخی فلزات موجود در خوراک ورودی نظیر نیکل، وانادیم، ارسنیک، سرب و مس نیز به عنوان مواد مزاحم و آلاینده سوخت قلمداد میگردند که در واحد جدید، ترکیبات مذکور نیز حذف می شوند.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: صرفهجویی در انرژی مصرفی و کاهش مصرف سوخت به دلیل استفاده از فناوری جدید و عملکرد بهینه واحد از دیگر ویژگیهای مهم واحد تصفیه هیدروژنی است که سالانه موجب کاهش 11 هزار و 100 تن انواع آلاینده¬های زیست محیطی مانند دی اکسیدکربن، مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و دیگر ذرات معلق می¬شود.
مهندس نامور بیان داشت: کاربرد سامانه پیشگرمایش هوا (APH) در مسیر هوای ورودی به کوره برای بهینه¬سازی مصارف انرژی و همچنین قابلیت استفاده از گازهای سبک تولیدی در فرآیند تصفیه هیدروژنی نفت گاز به عنوان سوخت گازی از فناوریهای بکار رفته در واحد جدید است.
وی افزود: در مقایسه با نسل قدیم واحدهای تصفیه هیدروژنی نفت گاز، استفاده از فناوریهای نوین در واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز جدید علاوه بر کاهش چشمگیر مقدار آلاینده¬ها، کاهش هزینه انرژی مصرفی برای تولید بخار پالایشگاه همچنین کاهش هزینه انرژی مصرفی واحد را نیز به دنبال دارد.
مدیر عامل شركت پالایش نفت بندرعباس با بیان این مطلب که این شرکت با محور قراردادن مفهوم توسعه پايدار بعنوان اصل اساسي برای ايجاد توازن بين توسعه اقتصادي و حفاظت محيط زيست، نسبت به كنترل اثرات نامطلوب زيست محيطي در بالاترين سطح ممكن با تعريف برنامه¬هاي اصلاحي لازم اقدام کرده است گفت: شرکت پالایش نفت بندرعباس با احداث واحدهاي كيفي¬سازي در راستاي انطباق محصولات توليدي خود با استانداردهاي زيست محيطي و تكميل زنجيره صنعت سبز گام برداشته است و همچنین ابزارهاي كنترلي پايش آنلاين را برای كنترل خروجي¬هاي محيطي در محدوده استانداردهاي ابلاغي سازمان حفاظت محيط زيست اجرائي کرده است و حجم تبخیرآلاینده¬های سرطان زا مانند بنزن و آروماتیکها به اتمسفر را نیز کاهش داده است.
مهندس نامور با اشاره به راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز به تلاشهای کارکنان و متخصصان پالایشگاه برای تکمیل این واحد اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات شاخص در بهره برداری از این واحد، راه اندازی کمپرسور گاز گردشی این واحد بود.
وی گفت: به منظور آماده سازی کمپرسور گاز گردشی این واحد، بخشهای مختلف آن مانند بخش کمپرسور کم فشار و کمپرسور پرفشار به کارگاه ماشین آلات دوار پالایشگاه منتقل و به طور کامل باز شده و کلیه بازدیدها و بررسی بخشهای مکانیکی و کنترل تلرانس های ابعادی آنها صورت گرفت و در نهایت به واحد عملیاتی منتقل و نصب شد.
مدیر عامل شركت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: یکی از قسمتهای مهم این کمپرسور، بخش روتور آن بود که با تکیه بر توان سازندگان داخلی کشور و با استاندارد های دقیق ساخته و با استفاده از دانش و تخصص کارکنان پالایشگاه بر روی کمپرسور نصب و با موفقیت راه اندازی شد.
مهندس نامور افزود: با تلاشهای شبانه روزی همکاران کار تعمیرات کمپرسور در مدت 20 روز و با کیفیت و دقت بالا به پایان رسید.    
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ضمن تقدیر و تشکر از همه کارکنان این شرکت تصریح کرد: تکمیل و راه اندازی واحد های جدید پالایشگاهی با وجود حجم کار سنگین، پیچیدگی های خاص، تکنولوژی پیچیده، اقدامی بسیار حساس و کاملاً تخصصی است که نیاز به دانش روز دارد و باعث افتخار است که این اقدامات بدون حضور نیروهای خارجی و تنها با اتکا به تعهد، تخصص، خودباوری، خرد جمعی و زحمات شبانه روزی نیروی انسانی توانمند پالایشگاه نفت بندرعباس، بصورت هماهنگ و یکپارچه با مراعات دقیق الزامات و مقررات و اصول HSE و دستورالعمل های راه اندازی اجرا شد.
واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت اسمی 50 هزار بشکه در روز، بزرگترین واحد کاتالیستی این پالایشگاه است.

منبع : روابط عمومی پالایشگاه  بندرعباس

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.