جمعه 10 فروردین 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

پالايشگاه كرمانشاه موفق به ساخت انواع كاتاليست هاي تزريقي لجن هاي نفتي شد

  • 13 آبان 1397
  • 14:05
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3793 بازدید
  • Article Rating
پالايشگاه كرمانشاه موفق به ساخت انواع كاتاليست هاي تزريقي لجن هاي نفتي شد


 
افتخاري ديگر براي بخش خصوصي در پالايشگاه كرمانشاه ثبت شد 
 
با ساخت انواع كاتاليست هاي تزريقي لجن هاي نفتي، پالايشگاه كرمانشاه به عنوان تنها مجموعه توليدكننده اين محصول در دنيا، مرجع تمامي لجن هاي نفتي صنعت نفت در سراسر جهان شد. 

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، مهندس سهراب برانديشه، رييس هيات مديره شركت پالايش نفت كرمانشاه در اين باره اظهاركرد: صنایع نفت در سراسر دنیا روزانه بیش از 4.1 میلیون بشکه لجن های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می کند. بعلاوه میلیون ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال ها و حوضچه ها نگهداری می شود. 
 
وي ادامه داد: همچنین لجن های نفتی در کلیه محل های ذخیره نفت خام مانند مخازن ذخیره، ایستگاه های انتقال، کشتی های نفت کش، تانکرها و پالایشگاه ها تشکیل و مشکلات بسیاری را ایجاد می كند. 
 
برانديشه يادآور شد: در حال حاضر لجن های نفتی در تمام دنيا به دو روش امحاء یا دفن در سایت های لندفیل و یا سوزاندن در کوره زباله سوز صورت مي گيرد كه در هر دو حالت آلودگي زيست محيطي بسياري به بار مي آورد. به عنوان مثال دفن اين لجن ها در خاک، باعث نفوذ آلودگي هاي آن به لايه هاي زيرين آب ها و سفره هاي آبي زيرزميني مي شود كه هم براي كشاورزي و هم براي سلامتي بشر مخاطرات بسياري را به همراه دارد. 
 
رييس هيات مديره شركت پالايش نفت كرمانشاه گفت: مديريت بخش خصوصي پالايشگاه كرمانشاه موفق شده كه با جذب نخبگان برجسته كشور، روشي نوين و كاملا «هاي تك» براي فرآوري لجن هاي نفتي ابداع كند كه اين اقدام براي اولين بار است كه در سطح جهان انجام گرفته است. 
 
وي خاطرنشان كرد: اين گروه از مهندسين نخبه كشور با آغوش باز توسط مديريت بخش خصوصي پالايشگاه كرمانشاه پذيرفته شده و تمام امكانات و منابع مالي مورد نياز در اختيار آنها قرار داده شد كه در نهايت پس از ماه ها مطالعات و انجام نمونه هاي آزمايشگاهي، موفق به ساخت و توليد انواع كاتاليست هاي نوين تزريقي لجن هاي نفتي در پالايشگاه كرمانشاه شدند. 
 
وي خاطرنشان كرد: انجام اين مهم ضمن ايجاد ارزش افزوده براي پالايشگاه كرمانشاه موفقيتي كم نظير در حفاظت از محيط زيست به شمار مي آيد. 
 
همچنين دكتر محسن يوسفي فر مشاور پالايشگاه كرمانشاه در حوزه فناوري و مدير تحقيقات فناوري دانشگاه كاليفرنيا و مجري اين طرح در اين باره اظهاركرد: براي اولين بار در سطح دنياست كه ما در شركت پالايش نفت كرمانشاه اقدام به توليد و ساخت انواع كاتاليست هاي نوين تزريقي لجن هاي نفتي كرده ايم. 
 
وي افزود: لجنهای نفتی از معضلات بسیار مهم زیست محیطی برای پالایشگاهها و شرکتهای تولیدی محصولات نفتی در سراسر دنیاست و همیشه هزینه نگهداری بسیار زیادی برای آنها در جهت جلوگیری از آلودگی نفتی انجام می‌شود و از موارد بسیار حساس محیط زیستی بشمار مي آيد. 
 
دكتر يوسفي فر اظهاركرد: بعد از سالها کار تحقیقاتی توانستیم با ساخت کاتالیستهای فوق پیشرفته نانومتری در جهت بازیافت لجنها و برگشت به چرخه  مصرف گامی مثبت برداریم که این مهم در ایران با همکاری پالایشگاه کرمانشاه در حجم صنعتی عملیاتی شده است. 
 
وي خاطرنشان كرد: با این روش، بر مبنای کیفیت و شرایط نگهداری لجنها تا ۸۵ درصد آنها فرآوری و با پیوند مولکولی و تغییر ماهیت با مازوت (نفت کوره Fuel Oil) ترکیب شده و تبدیل به مازوت با کیفیت بهتر می شود. 
 
مشاور پالايشگاه كرمانشاه در حوزه فناوري تصريح كرد: صرفه اقتصادي، جلوگیری از جریمه های سنگین محیط زیست در جهت آلایندگی شدید محیطی، هزینه کم کاتالیست در جهت فراوری لجنها، سرعت بالا و ابزار ساده در جهت استفاده از کاتالیستها، فراوری ضایعات به سوخت با ارزش، ساخت تاسیسات و اجرای پروژه در مدت زماني كوتاه و ... از جمله مزاياي منحصر به فرد اجراي اين پروژه است. 
 
وي تاكيد كرد: از آنجايي كه اين پروژه به صورت انحصاري در اختيار ما و مجموعه پالايشگاه كرمانشاه است، هر كسي در هر نقطه دنيا كه بخواهد از اين كاتاليست ها براي فرآوري لجن هاي نفتي اش استفاده كند می تواند آن را از پالايشگاه كرمانشاه تهيه كند. 
 
دكتر يوسفي فر در پايان از همكاري و مساعدت مديريت بخش خصوصي پالايشگاه كرمانشاه تقدير كرد و عنوان داشت: انجام چنين پروژه هايي نيازمند نگاه رو به آينده مديريت بخش خصوصي است كه اين مهم در مجموعه پالايشگاه كرمانشاه به خوبي مشاهده مي شود.

 

منبع : روابط عمومي و امور بين الملل شركت پالايش نفت كرمانشاه

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.