ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

دبیر انجمن صنایع پالایشی کشور خبر داد؛ نقشی در قیمت گذاری فرآورده ها نداریم

  • 05 شهریور 1397
  • 22:14
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3840 بازدید
  • Article Rating
دبیر انجمن صنایع پالایشی کشور خبر داد؛ نقشی در قیمت گذاری فرآورده ها نداریم


علی رغم اینکه پالایشگاه ها خصوصی هستند اما بر اساس تکلیف قانونی، مقید به تبعیت از قیمت هایی هستند که دولت تعیین می کند.

ناصر عاشوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛­ با بیان اینکه پالایشگاه ها نقشی در تعیین قیمت فرآورده ها ندارند،­ درباره اقدام اخیر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در خصوص افزایش قیمت خوراک صنایع پایین دستی نفت­ اظهار­­­ داشت:­ بر اساس ماده 71 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوبه مجلس شورای اسلامی همه­ ­­ قیمت گذاری فرآورده های نفتی به عهده وزارت نفت و به طور ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.
وی با بیان اینکه هیچ یک از پالایشگاه ها نه دولتی و نه خصوصی حق قیمت گذاری فرآورده های نفتی را ندارند گفت: بر اساس قانون، کشف قیمت پایه توسط دولت صورت می گیرد و پالایشگاه ها فرآورده های ویژه را بر مبنای قیمت پایه برای عرضه در بورس کالا ارائه می کنند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پالایشی کشور با بیان اینکه بورس سازو کار خودش را دارد افزود: در بورس بر اساس عرضه و تقاضا، پالایشگاه ها مجازند حداکثر تا 10 درصد بالاتر از قیمت پایه تعیین شده،​ فرآورده های خود را به مشتریان عرضه کنند بنابراین تنها 10­­درصد قیمت خوراک صنایع پایین دستی نفت در بورس تعیین می شود.
عاشوری با تاکید بر اینکه پالایشگاه ها و تولیدکننده های فرآورده های نفتی هیچ نقشی در قیمت گذاری ندارند گفت: پالایشگاه ها تنها تولیدکننده فرآورده هستند و فرآورده های اصلی نظیر بنزین و گازوئیل براساس قانون در اختیار دولت گذاشته شده و فرآورده های فرعی شامل خوراک صنایع پایین دستی در بورس عرضه می شوند.
وی افزود: براساس قانون،​ فرآورده های اصلی تولید شده در پالایشگاه ها را دولت براساس قیمت مصوب توزیع می کند و فرآورده های فرعی یا خوراک صنایع پایین دستی نیز بر اساس قیمت پایه که از سوی دولت تعیین می شود به طور مستقیم توسط پالایشگاهها  در بورس کالا عرضه می شود.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.