پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

در جلسه کمیسیون انرژی مجلس؛​ 15 میلیارد دلار نیاز پالایشگاه های کشور برای ارتقای کیفی

  • 28 مرداد 1397
  • 15:45
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3828 بازدید
  • Article Rating
در جلسه کمیسیون انرژی مجلس؛​ 15 میلیارد دلار نیاز پالایشگاه های کشور برای ارتقای کیفی


هاشم نامور : نیاز پالایشگاه ها برای ارتقای کیفیت را 15 میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: اگر این بودجه تا چند سال آینده تأمین نشود ادامه حیات پالایشگاه های کشور غیرممکن خواهد بود.

 مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور، در جلسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه امروز عمده مشکل پالایشگاه های کشور تولید نفت کوره است، گفت: هم اکنون برخی از پالایشگاه های کشور بیش از 30 درصد نفت کوره تولید می کند و با توجه به اینکه مصرف نفت کوره به دلیل جایگزین شدن گاز طبیعی به حداقل رسیده،​ پالایشگاه ها با مشکل انباشت نفت کوره مواجه اند.

هاشم نامور با بیان اینکه درحال حاضر قیمت نفت کوره از قیمت نفت خام پایین تر است، گفت:​ این مسئله ضررهای هنگفتی را متوجه پالایشگاه های کشور کرده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای وزیران در سال 93 گفت: در این مصوبه مقرر شد تا پالایشگاه های کشور با اجرای طرح ارتقای کیفیت نفت کوره میزان تولید نفت کوره را به کمتر از 10 درصد و گوگرد را به کمتر از 1 درصد برساند که این طرح به دلایل متعددی تاکنون اجرایی نشده است.

نامور یکی از عمده مشکلات اجرا نشدن طرح ارتقای پالایشگاه های کشور را نبود منابع مالی مورد نیاز این طرح ها عنوان کرد و افزود:​ در مصوبه هیئت دولت قرار بود پالایشگاه ها هزینه اجرای این طرح را با استفاده از ذخیره سازی 30 درصد سود سالانه خود تأمین کنند اما منابع حاصله از این اقدام کفاف اجرای طرح را نمی دهد.

وی افزود:​ بعنوان مثال در پالایشگاه بندرعباس از محل پس انداز 30 درصد سود سالانه در چهارسال گذشته تنها 800 میلیارد تومان پس انداز شده است درحالیکه ارتقای این پالایشگاه 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

نامور با بیان اینکه هزینه ارتقای کیفیت در پالایشگاه های کشور 15 میلیارد دلار است گفت: برای تامین این بودجه باید به راهکارهایی همچون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ، تخصیص بخشی از درآمدهای صادرات نفت خام و یا بخشی ازدرامد حاصل از فروش فرآورده های پرمصرف همچون بنزین اندیشید.

عضو انجمن صنفی صنعت پالایشگاهی بابیان اینکه مصرف نفت کوره ازسال 2020 بطور محسوسی در جهان محدود خواهد شد گفت: محدود شدن فروش و مصرف نفت کوره تا دو یا سه سال آینده پالایشگاه های کشور را با انباشت بیش از حد نفت کوره مواجه می سازد که این مسئله به کاهش درآمد و درنهایت به تعطیلی پالایشگاه ها خواهد انجامید. 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.