جمعه 31 فروردین 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

در سال حمایت از کالای ایرانی : ایران در مرز بومی‌سازی تولید کاتالیست‌های پالایشگاهی قرار گرفت

  • 16 مرداد 1397
  • 10:44
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3337 بازدید
  • Article Rating
در سال حمایت از کالای ایرانی : ایران در مرز بومی‌سازی تولید کاتالیست‌های پالایشگاهی قرار گرفت

 

ایران با اتکا به توانمندی‌ متخصصان داخلی در مرز خودکفایی تولید کاتالیست‌های صنعتی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ، علی زیار، مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت:‌ هم اکنون در تولید بیش از ۸۰ درصد کاتالیست‌های موردنیاز پالایشگاهی خودکفا شده‌ایم و با دستیابی ۱۰۰ درصدی به دانش فنی همه کاتالیست‌های مورد نیاز، تولید صنعتی ۲۰ درصد باقیمانده نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این که هم اکنون در حال همکاری با تولیدکنندگان داخلی هستیم و تولیدکننده‌ها نیز در حال تجهیز خطوط تولید خود هستند، افزود: نمونه‌های موردنیاز در مقیاس آزمایشگاهی تولید و آزمایش‌های لازم در مقیاس پایلوت نیز با موفقیت انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تولید صنعتی این ۲۰ درصد باقیمانده امسال به نتیجه برسد.

وی با اشاره به همکاری زنجیره‌ای از سازندگان داخلی و مجموعه‌های پالایشگاهی، پژوهشی و آزمایشگاهی در داخلی‌سازی کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پالایش گفت: کاتالیست‌های موردنیاز در ریفورمینگ بخار، اکسید روی، مرکاپتان‌زدا، بازیابی گوگرد، ایزومریزاسیون، نفتا ریفورمینگ، هایدروتریتینگ دیزل و نفت سفید هم اکنون با حمایت مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری شرکت‌های داخلی به تولید رسیده‌اند.

زیار تاکید کرد: کاتالیست‌های مهم و حساس واحدهای RCD و RFCC از طریق واردات تامین می‌شود، اما به‌زودی با تولید صنعتی آنها، نیاز ما در بخش کاتالیستی صنعت پالایش به‌طور کامل برطرف می‌شود.

وی همچنین درباره احیای کاتالیست‌های مستعمل در کشور تصریح کرد: در گذشته کاتالیست‌های مستعمل برای استحصال فلزات گرانبها به کشورهای خارجی فرستاده می‌شد، اما هم اکنون فلزات گرانبهای این کاتالیست‌ها ازسوی شرکت‌های داخلی استحصال شده و دوباره به تولیدکننده‌های کاتالیست عرضه شده و به چرخه تولید باز می‌گردد که از این طریق از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

بنا بر این گزارش، کاتالیست‌ها در شمار محصولات بسیار مهم و راهبردی و پرمصرف‌ صنعت پالایش قرار دارند که قیمت بالا و فناوری پیچیده از مشخصات آنهاست. در گذشته کاتالیست‌ها به‌طور کامل از خارج کشور وارد می‌شدند، اما پس از اعمال تحریم‌ها در سال‌های گذشته، عزم مجموعه‌های صنعتی و پژوهشی داخلی برای تولید این محصول راهبردی جزم و با مشارکت سازندگان داخلی تولید آن در کشور آغاز شد.

 

منبع: شانا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.