ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

با مشارکت شرکت‌های ژاپنی؛ طرح افزایش 100 درصدی تولید بنزین پالایشگاه تهران روی میز رفت

  • 15 اردیبهشت 1397
  • 09:35
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3902 بازدید
  • Article Rating
 با مشارکت شرکت‌های ژاپنی؛ طرح افزایش 100 درصدی تولید بنزین پالایشگاه تهران روی میز رفت

 

«لطف الله هنگی»: با حمایت پالایشگاه تهران تولید تجاری کاتالیست ایرانی واحد ایزومر آغاز می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه تهران از امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت هاي ژاپنی به منظور ارتقا سطح کمی و کیفی بنزین تولیدی و همچنین کاهش نفت کوره خبر داد و گفت: با اجرای فاز اول این طرح 24 درصد تولید بنزین در پالایشگاه تهران افزایش می‌یابد. مهندس «لطف الله هنگی» مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران همزمان با برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت پالایشی پالایشگاه تهران 250 هزار بشکه نفت خام است، گفت: در پالایشگاه تهران 6  فرآورده اصلی به شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تحویل می‌گردد و فرآورده‌هاي ویژه از طريق بورس عرضه مشتريان می‌‎شود. وی ادامه داد: تولید بنزین پالایشگاه تهران بین 6 تا 7 میلیون لیتر در روز و تولید گازوئیل هم بيش از 13 میلیون لیتر در روز است. هنگی با بیان اینکه به مظنور كيفي سازي بنزین یک واحد ایزومر را حدود 6 سال قبل راه اندازي کردیم که ظرفیت آن 18 هزار لیتر بنزین یورو است، تصریح کرد: در این بین بحث این است که جهت حذف بنزن و دستيابي به كيفيت بنزين تا سطح استاندارد يورو 5 ، مشاركت واحدهاي كيفي سازي جديدي را احداث خواهد كرد. 


توافق اولیه با ژاپنی‌ها برای بهبود کیفیت بنزین
مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران با تاکید بر این که برای بهبود سطح کمی و کیفی بنزین تولیدی طرح‌هایی را در دست اجرا داریم، گفت: طرحی را برای بهبود کیفی و کمی بنزین تولید در دست اجرا داریم و در همین رابطه با شرکت‌هاي ژاپنی JGC و ماروبنی در سال جاري تفاهم نامه امضا 
کرده‌ایم و این طرحها در سال جاری آغاز به کار کرده است. وی درباره جزئیات این تفاهم نامه با بیان این که این تفاهم نامه در دو بخش کیفی سازی بنزين و کاهش نفت کوره است، ادامه داد: در بخش کیفی‌سازی بنزین به دنبال كاهش بنزن برای تولید بنزین با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا هستیم و این پروژه تحت عنوان CCR انجام و واحدهاي كيفي سازي بنزين احداث خواهد شد. ظرفیت واحد تصفيه هيدروژني 16 هزار بشکه ، تبدیل کاتالیستی مداوم 14 هزار بشکه و کاهش بنزن 24 هزار بشکه است. این مقام مسئول، تاکید کرد: سرمایه مورد نیاز برای پروژه کیفی‌سازی بنزین 400 میلیون دلار است و از اواسط سال 97 اجرایی مي‌شود و قرار است در مدت سه سال به پایان برسد.  وی درباره بخش دوم قرارداد پالایشگاه تهران با شرکت‌هاي ژاپنی هم توضیح داد: هدف فاز دوم کاهش نفت کوره است. هم اکنون نفت کوره ما بيش از 20 درصد (حدود 55 هزار بشکه در روز) است و هدف گذاری ما حدود 5 درصد (12 هزار بشکه) و تبدیل آن به فرآوردهايی با استاندارد یورو 5 است. مدیرعامل پالایشگاه تهران ادامه داد: این برنامه اجرایی متشکل از واحد RCD با ظرفيت 64 هزار بشکه، واحد RFCC ،51.500 بشکه ظرفیت، تصفیه هیدروژنی بنزين با 31 هزار بشکه ظرفیت و تصفیه هیدروژنی گازوئیل 16.500 بشکه ظرفیت و واحد ارتقاء C3/C4 با 14.500 بشکه ظرفیت در روز است. هنگی با بیان این که این طرح از ابتدای سال 98 آغاز می‌شود و زمان پیش بینی شده برای نهایی شدن آن 4 سال و هزینه آن حدوداً 2.8 میلیارد دلار است. هنگی افزود: با اجرایی شدن هر دو فاز اين قرارداد، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تهران بيش از 100 درصد افزايش خواهد يافت و تمامی محصولات شركت پالايش نفت تهران با استاندارد يورو 5 تحويل می‌شود. 


طرح استفاده از پساب جای آب در پالایشگاه تهران کلید خورد
مدیرعامل پالایشگاه تهران با اشاره به بحران کم آبی در تهران گفت: در مورد صرفه‌جویی در مصرف آب با شرکت آب و فاضلاب شهر ري قرارداد امضا شده و با برنامه ریزی‌های انجام گرفته از اردیبهشت ماه برای صرفه جويي در مصرف آب شهري و كاهش مصرف آب شهر از آب فاضلاب شهر ري استفاده مي شود.  وی ادامه داد: زمان اجرای این پروژه دو ساله است و با رایزنی های انجام گرفته هم اکنون آب فاضلاب شهر ري به پالایشگاه نفت تهران رسیده و آنها آب را در پالایشگاه در اختیار ما قرار می‌دهند. هنگی با بیان اینکه در مورد تأمین برق مورد نیاز پالایشگاه تهران با وزارت نیرو قرارداد بسته ایم، تاکید کرد: بر اساس این قرارداد وزارت نیرو 30 مگابایت برق مورد نیاز ما را با اجرای پروژه 2 ساله تأمین خواهد کرد. این پروژه از اسفند سال گذشته آغاز شده است و هدف از آن تضمین برق مورد نیاز پالایشگاه برای آینده است.


برنامه ویژه حمایت از تولید ایرانی در سال 97
وی در ادامه با اشاره به اولویت حمایت از کالای ایرانی، گفت: در سال گذشته بیش از 800 قرارداد با صنایع داخلی به ارزش 550 میلیارد ریال امضا شده است که از جمله بزرگترین آنها قرارداد خرید کاتالیست ایرانی از شرکت اکسیر نوین است. بر همین اساس از دی ماه سال گذشته واحد ايزومريزاسيون با کاتالیست ایرانی در سرویس قرار گرفت و هم اکنون بنزین با اکتان بالاي 88 تولید می کند. هنگی با بیان این که پالایشگاه تهران حامی شرکت اکسیر نوین در احداث پايلوت و تست‌هاي مورد نياز و راه اندازي پايلوت ساخت كاتاليست مورد نياز واحد ايزومر بوده و این کاتالیست‌ها بسیار گران بها هستند، چرا که در ساخت آن از 220 کیلوگرم پلاتین استفاده شده است. اين كاتاليست‌ها براي سه شركت پالايشي اصفهان، ستاره خليج فارس و تهران استفاده شده است و عملكرد خوبي داشته و گام بزرگي در خودكفايي برداشته شده است.  مدیرعامل پالایشگاه تهران با بیان این که به طور کامل روی حمایت از کالای با کیفیت ایرانی تمرکز داریم، گفت: در سال‌های تحریم شرکت‌های پالایشی به واسطه تولید کالای ایرانی متوقت نشدند و پالایشگاه تهران پیش رو در حمایت از کالای داخلی بوده است. در همین رابطه اگر شرکت‌های داخلی بتوانند کالای با کیفیت مورد نياز شركت‌هاي پالايشي را تولید کنند به هیچ عنوان با شرکت‌های خارجی قرارداد نمی‌بندیم. وی همچنین درباره میزان بومی سازی شرکت های پالایشی گفت: هم اکنون شرکت های پالایشی بالای 80 درصد از لوازم و قطعات داخلي استفاده مي نمايند. هنگی یادآور شد: اگر واحد ايزومر را نداشته باشیم باید ماهانه 30 میلیارد تومان بنزين (پلاتفرميت) از پالایشگاه‌هاي اراک و اصفهان به منظور بهبود کیفیت بنزین تولیدی خریداری مي‌كرديم تا 
مي‌توانستيم مطابق استاندارد بنزين به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحويل دهیم. اما هم اکنون به واسطه استفاده از این کاتالیست‌ها می‌توانیم بنزین با اکتان مورد نياز تولید و به شركت ملي پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل دهیم.  وی با اشاره به فعالیت پالایشگاه تهران در بورس، تصریح کرد: در رابطه با بورس مشکل خاصی نداریم و متقاضیان محصولات ویژه ما زیاد است و كليه محصولات ويژه اين شركت در بورس به فروش مي رسد. 


انتشار 8 هزار تن گاز گلخانه‌ای متوقف شد
هنگی با بیان این که به منظور صرفه جویی در هزینه‌های سازمان و جلوگیری از آلودگی محیط زیست طرح ایجاد واحد ازت دوم در پالایشگاه تهران اجرا شده است، گفت: پیش از این گاز طبیعی براي حفظ کیفیت محصولات در مخازن استفاده مي‌كردند و با جايگزيني ازت به جاي گاز طبيعي علاوه بر جلوگيري از انتشار 8 هزار تن گاز گلخانه اي متان در سال، از مصرف بي رويه گاز طبيعي جلوگيري به عمل آمده و هزينه احداث اين واحد 234 ميليارد ريال بوده است.  هنگی درباره تعمیرات پالایشگاه تهران گفت: تعمیرات واحد تبديل كاتاليستي از 20 فروردین ماه به مدت 18 روز آغاز شده و در مرحله راه‌اندازي است و تعمیرات واحد کاهش گرانروی اوایل اردیبهشت آغاز و 16 روزه است. همچنین تعمیرات اساسی واحد های گوگرد زدایی از گازوئیل و نفت سفید در نيمه دوم سال جاری انجام می شود. وی درباره نیروهای فعال در پالایشگاه تهران تصریح کرد: طبق آخرین آمار 2500 نیروی رسمی و پیمانکاری در پالایشگاه تهران فعالند كه حدود 60 درصد آنها نيروهاي پيمانكاري هستند.  مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در پایان با بیان این که حدود 2 سال است که روی نظام هماهنگ حقوقی کاركنان كار شده است، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح مربوط به تمام پالایشگاه‌هایی است که به بخش خصوصی واگذار شده و امیدواریم این طرحَ در دو ماه آینده اجرایی شود. 

 

منبع : انرژی نیوز

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.