پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

مدیرعامل پالایشگاه تهران: استقرار سیستم‌های مدیریتی برای ایمنی پالایشگاه تهران ناکافی است

  • 05 دی 1396
  • 13:06
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3889 بازدید
  • Article Rating
مدیرعامل پالایشگاه تهران: استقرار سیستم‌های مدیریتی برای ایمنی پالایشگاه تهران ناکافی است


مریم رضازاده - شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران شامل دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است. ظرفیت اسمی پالایشگاه جنوبی 85 هزار بشکه در روز بود که طی اصلاحات فرآیندی در سال‌های 1355و 1382 به 120 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
روند رو به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و تامین بازار، ضرورت راه‌اندازی پالایشگاه دوم یا همان پالایشگاه شمالی را با ظرفیت اسمی 100 هزار بشکه در روز در سال 1352 ایجاب کرد و این پالایشگاه با انجام برخی تغییرات در سال 1382 ظرفیت خود را به 110 هزار بشکه در روز افزایش داد. خوراک هر دو پالایشگاه از طریق دو خط لوله 24 و 26 اینچی از حوزه نفتی مارون و اهواز تامین می‌شود.
حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران بهانه‌ای شد تا با لطف‌الله هنگی، مدیرعامل این پالایشگاه، درباره علل حادثه و اقدامات به عمل آمده برای بازسازی پالایشگاه گفت‌وگویی انجام دهیم. نکته قابل توجه این است که او تنها سه روز پیش از وقوع آتش‌سوزی مدیریت پالایشگاه تهران را به عهده گرفته بود.
مهمترین اقداماتی که در راستای بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده در دست انجام دارید، چیست؟
حادثه‌ای که پیش آمد، با وجود تلفات انسانی بسیار شدید و جبران‌ناپذیرش، از نظر تجهیزات فرایندی، خسارات زیادی نداشته به گونه‌ای که طی کمتر از هشت روز کاری کلیه نقاط صدمه‌دیده که بیشتر شامل عایق‌کاری برخی خطوط و تعدادی از لوازم ابزاردقیق و خطوط کابلی بوده است، تعمیر و اصلاح شد.
با توجه به اهمیت بحث ایمنی در پالایشگاه، اقدامات برای ایجاد ایمنی بیشتر در پالایشگاه تهران، در آینده چیست؟
شرکت‌های پالایش نفت ضمن بهره‌گیری از فرآیندهای پیچیده شیمیایی، فرآورده‌های قابل اشتعالی نظیر بنزین، گازوییل، گاز مایع، سوخت جت، و نفت سفید را در شرایط دما و فشار بالا تولید می‌کنند و از این نظر کوچکترین سهل‌انگاری در امر پالایش نفت، حتی اگر پیامد بارزی نداشته باشد، به خودی خود یک شبه‌حادثه محسوب می‌شود. به همین دلیل رعایت موارد ایمنی و استقرار سیستم‌های مدیریتی در این خصوص برای پالایشگاه‌ها بسیار جدی تلقی می‌شود. شرکت پالایش نفت تهران با وجود استقرار سیستم‌های مدیریتی نظیر HSE، OHSAS18001، ISO 14001 و کسب جوایز متعدد در این حوزه، اقدامات انجام‌شده را ناکافی دانسته و ضمن تسریع حرکت در مسیر پیاده‌سازی جامع سیستم مدیریت ایمنی فرآیند، این برنامه‌ها را دنبال می‌کند:
• بازنگری در مراحل صدور پروانه کار،
• آموزش مجدد پرسنل در حوزه ایمنی،
• ارتقاء سطح ارزیابی ریسک در فرآیندها، اقدامات بارز و تغییرات
• افزایش مانورهای ایمنی و آتش‌نشانی.
با توجه به شعار امسال که باز هم به اقتصاد مقاومتی و الزامات آن اشاره دارد، مهمترین اولویت‌های شما چیست؟
شرکت پالایش نفت تهران ضمن اعتقاد راسخ به این شعار، تحقق آن را در اهداف استراتژیک شرکت برنامه‌ریزی کرده و دنبال می‌کند. به همین منظور پروژه‌های متعددی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش سودآوری و بهبود کیفیت محصولات طرح‌ریزی شده و در حال پیاده‌سازی است که همگی از مصادیق بارز این شعار محسوب می‌شوند. همچنین بر اساس الزامات مورد نظر مدیران ارشد شرکت، در تمامی این پروژه‌ها استفاده حداکثری از منابع و توانمندی‌های داخلی و توانمندسازی آنها مورد توجه جدی قرار گرفته است. نمونه‌های پروژه‌های در حال اجرا عبارتند از:
• احداث واحد CCR برای ارتقای کیفیت و کمیت بنزین تولیدی
• نصب آنالایزورهای زیست‌محیطی و بهبود احتراق
• بازیافت گازهای ارسالی به مشعل‌های پالایشگاه
• مدیریت پسماند
• نصب پوشش‌های سرامیکی در جدار داخلی کوره‌ها
• بازیافت حداکثری بخار گردشی
با توجه به نقش پالایشگاه‌ها در اقتصاد کشور و اهمیت حوزه تولید در کشور، آیا حمایت‌های دولت از این بخش را کافی می‌دانید؟
حمایت دولت از شرکت‌های تولیدی و بالعکس، حمایت شرکت‌های تولیدی از مواضع و سیاست‌های دولت، یک الزام ملی محسوب می‌شود که رشد و بهبود مداوم آن ضروری است و به همین لحاظ هیچ‌گاه نمی‌توان آن را کافی دانست. در این راستا این شرکت تعامل بیشتر دولت با شرکت‌های بزرگ را با هدف درک بهتر شرایط تولید و تغییر تدریجی فرهنگ ملی از مصرف‌گرایی به تولید با افتخار یک برنامه بلندمدت و الزامی می‌داند.
برای پررنگ شدن نقش پالایشگاه‌ها در اقتصاد کشور چه اقداماتی باید توسط خود پالایشگاه‌ها و چه اقداماتی باید از سوی حاکمیت برای حمایت از آنها انجام شود؟
بهبود کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌های تولید، برندسازی، توسعه محصولات جدید، ارائه خدمات فنی، مهندسی، آزمایشگاهی و ارتقاء مسئولیت‌های اجتماعی، از جمله اقداماتی است که اجرای آن‌ها توسط شرکت‌های پالایشی به پررنگ شدن نقش آن‌ها در کشور کمک می‌کند. همچنین ایجاد محیط مناسب برای رقابت سالم، رفع تحریم‌ها برای انتقال فناوری، مشارکت در تامین منابع مالی و بهبود تعاملات دولت با زنجیره تامین، تولید و مصرف فرآورده‌های پالایشی، از جمله راهکارهایی است که انتظار می‌رود دولت محترم با مشارکت در آن‌ها یا کمک به بهبود آن‌ها، به رشد تولیدات داخلی در این حوزه کمک کند.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.